Windy schodowe w II linii metra

Nowoczesne rozwiązania oparte o windy schodowe pomagające niepełnosprawnym mają wielkie znaczenie w przypadku dbania o odpowiednie działanie.

Windy schodowe przygotowane są często z myślą o odpowiednim przystosowaniu obiektu do potrzeb niepełnosprawnych.

metro warszawskie

Metro w Warszawie

Ciekawym przykładem dobrze przygotowanych obiektów jest budowa II linii metra w warszawie. Dzięki dobremu przemyśleniu sprawy przez projektantów i inwestorów tej ogromnej inwestycji przeprowadzono już na etapie projektowania konsultacje z osobami niepełnosprawni.
Poruszający się na wózkach byli najczęściej zainteresowani korzystaniem z komunikacji miejskiej.

Przy projektowaniu udogodnień dla niepełnosprawnych brano w szczególności doświadczenia z budowy obiektu metra linii 1.

Nie od razu metro udogodniono.


Mało kto jest w stanie sobie to wyobrazić jednak prawdą jest, że podczas budowy pierwszej linii metra nie brano pod uwagę wszystkich potrzeb jakie mieli niepełnosprawni.
Dopiero po latach od otwarcia w latach 90 pierwsza linii warszawskiego metra była stopniowo dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych. Montowano platformy dźwigowe przyschodowe, oraz windy dla niepełnosprawnych.
Doświadczenia jakich inwestor nabrał podczas budowy wykorzystane zostały przy budowie kolejnego odcinka. Anna Bartoń dla portalu niepełnosprawni.pl udzieliła wywiadu, w którym powiedziała, że pierwszy raz tak duża inwestycja wprowadzała udogodnienia i ułatwienia.

Składy kolejki metra posiadają własne windy schodowe.

35 składów jakie poruszają się w warszawskim metrze. Pociągi Inspiro wyposażone zostały fabrycznie w liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych. posiadają między innymi wysuwane rampy, windy dla wózków, urządzenia niwelujące różnice wysokości między peronami a pokładem składu.

Kolejna na poduszkach działa jak winda

Ciekawostką którą zamontowano w składach warszawskiego metra były specjalne konstrukcje podwozia pociągu. Biorąc pod uwagę że o ile perony są zawsze na tej samej wysokości, to jednak składy pociągu na resorach zmieniają swoją wysokość względem peronu w zależności od obłożenia składu. Inaczej mówiąc – im więcej pasażerów w wagoniku warszawskiego metra, tym bardziej jego pokład się obniża.
Aby zniwelować te różnice wysokości, które mogą dochodzić do kilku centymetrów zastosowano specjalne poduszki powietrzne. Jeżeli wysokość składu jest o kilka centymetrów niższa niż peron poduszki mają za zadanie wyrównanie wysokości. Dzięki temu niepełnosprawni mogą z łatwością wjechać na pokład składu.